Over Hotel Eldorado

Wie zouden wij kunnen zijn in het spanningsveld tussen het collectieve en het individuele?

Hotel Eldorado is een theaterinitiatief van Giselle Vegter (1976). Ze studeerde Theaterwetenschap aan de Universiteit Utrecht, Regie aan de Theaterschool van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam en Theatertherapie aan het Institut für Theatertherapie in Berlijn.

Giselle Vegter maakte van 2004 tot 2011 theatervoorstellingen. In 2010 richtte ze Hotel Eldorado op en maakte ruimte voor een nieuwe weg, op zoek naar een manier om theater en kunst te verbinden aan vragen over identiteit, onverdraagzaamheid en ontmoeting. Ze bezocht regelmatig Bosnië-Herzegovina en gaf daar theaterworkshops. Ze volgde daarvoor de opleiding tot theatertherapeut en ging werken bij de Pauluskerk Rotterdam, waar ze een kunst en cultuurprogramma voor dak,- en thuislozen, vluchtelingen en jongens uit Midden en Oost Europa opbouwde.

Met Hotel Eldorado maakt Giselle Vegter  theaterprojecten die vertrekken vanuit haar persoonlijke ervaringen op plekken waar ‘t verschil van afkomst, politieke of maatschappelijke breuklijnen en het gevecht rondom mensenrechten en menselijke waardigheid, levens bepaalt.

Als theatertherapeut en trainer in het Theater van de Onderdrukten geeft zij theaterworkshops in het vluchtelingenwerk en aan andere groepen waar  de gevolgen van conflict, ontheemding of uitsluiting aanwezig zijn. Deze theaterworkshops ondersteunen deelnemers in veerkracht, weerbaarheid en het vertellen van hun verhaal. De workshops kunnen leiden tot (theatrale) dialoogavonden of voorstellingen voor een publiek.

Als theatermaker haalt zij haar inspiratie uit (toneel-)literatuur, performance-kunst en sociaal en therapeutisch werk. Haar projecten zijn een combinatie van community-art, theater en andere disciplines.

Het bestuur van Stichting Hotel Eldorado bestaat uit:

Dennis Meyer (voorzitter)

Maarten van der Cammen (penningmeester)

Laurens Runderkamp (secretaris)

 

 

BIOGRAFIE GISELLE VEGTER

Sinds 2004 maakte ze als freelance regisseur diverse producties voor een jong en volwassen publiek bij festivals, productiehuizen en gezelschappen in Nederland. Ze werkte veel samen met hedendaagse theaterauteurs, zoals Paul Pourveur, Lot Vekemans, Annemarie Slotboom, Marjolijn van Heemstra, Volker Schmidt en Gerardjan Rijnders. Voor kinderen maakte ze beeldende en muzikale voorstellingen, o.a. het succesvolle “Ragnarok” met tekst van Fenneke Wekker en muziek van Bart van de Lisdonk. Ze werkte daarnaast regelmatig op locatie en in de openbare ruimte.

Sinds 2008 is Vegter als gastdocente betrokken bij de Toneelacademie Maastricht. Daar regisseerde ze o.a. werk van Dea Loher, Sarah Kane en Maurice Maeterlinck. Bij de acteursopleiding van ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten Arnhem werkte ze met eerstejaarsstudenten aan eigen monologen. Derdejaars studenten Regie van de Toneelacademie Maastricht begeleidde ze in het maken van een theatrale ontmoeting met de bezoekers van de Pauluskerk.

Ze volgde masterclasses bij de Russische meester Anatoli Vassiliev in regie en spel en volgt  workshops bij Ryszard Nieoczym, voormalig leerling van Jerzey Grotowski.

VOORSTELLINGEN/PROJECTEN (selectie)

(zie voor recentere theaterprojecten de pagina “projecten”)

2012 Motel Mozaïque, Rotterdamse Schouwburg. Eén-op-één ontmoetingen met een toeschouwer tijdens een wandeling door de stad, met eigen geschreven monologen en verhalen van de eerstejaars acteursopleiding ArtEZ.

2011 Finland van Gerardjan Rijnders, voorstelling over het zwijgen na de oorlog, gespeeld in een oude loods op Festival ad Werf en Over het IJ. De Blinden van Maurice Maerlinck, symbolistische tekst over het niet-zichtbare, het mysterie van de dood, verdwijnen en de moed te leven. Teksttoneelproject met 3e jaars PTO studenten Toneelacademie Maastricht.

2010 RUMOR van Volker Schmidt, Festival ad Werf  in de Nederlandse versie op het Jaarbeursplein te Utrecht. Locatievoorstelling op een plein in de stad waarbij fictie en realiteit door elkaar lopen. Een dakloze, een immigrant, een verlaten vrouw, een scholiere en een groep jongeren raken met elkaar verwikkeld door een uit de hand gelopen spel met de werkelijkheid. Gemaakt bij Het Lab Utrecht in co-productie met het Shäxpir Festival Linz en de Vrede van Utrecht. HUMAN CARGO co-regie met Ad de Bont en Liesbeth Coltof, de Toneelmakerij, Amsterdam. Locatievoorstelling rondom het thema van de vluchtelingenproblematiek. Met jonge schrijvers en studenten van de Toneelschool Amsterdam. Het laatste Vuur van Dea Loher, het verlies van een kind door een ongeluk brengt enkele bewoners in een straat met elkaar in contact. Tekst en voorstelling over rouw, schuld, verlossing en liefde. Met 3e jaars studenten van de PTO Toneelacademie Maastricht

2009 RUMOR van Volker Schmidt, première in Linz op het Shäxpir Festival met de eerste, Oostenrijkse cast. Gemaakt ter gelegenheid van Linz KulturHauptstadt Europas 2009. HUNKER van Sarah Kane. Tekst over identiteit, geweld, de onlosmakelijke verbintenis tussen verleden en toekomst en het intense verlangen te bestaan. Met 3e jaars studenten PTO Toneelacademie Maastricht.

Leda Court van Lot Vekemans, Het Zuidelijk Toneel Eindhoven. Komedie over vier flatbewoners in multi-cultureel Londen die door het uitvallen van de stroom en de verdwijning van een kat elkaars levens komen binnenvallen. Voorstelling over de flinterdunne grens tussen het wantrouwen van de ander en de troost van een nieuwe ontmoeting.

2008 De Mensenhater van Molière met 3e jaars studenten PTO Toneelacademie Maastricht. De meedogenloze zoektocht naar een leven in waarachtigheid van Alceste breekt in stukken als hij verliefd wordt op de naar aandacht en erkenning hunkerende  Celimène. Schitterende, onontkoombaar toneelstuk over de zoektocht naar persoonlijke vrijheid. Een lege plek van Hannah van Wieringen, Gastschrijvers, bij Gasthuis/Frascati. Poëtische en humoristische tekst over twee zussen die de dood van hun vader proberen te grijpen in een verzonnen verhaal – tot dit verhaal realiteit wordt met de opkomst van de bootsman, die voor hen in het theater staat. Schrijversfestival Utopia van Het Zuidelijk Toneel. Theatrale lezing van Dutchtown, verontrustende, epische tekst van Mathijs Verboom over een Nederlandse familie door voor de overstromingen gevlucht in Dutchtown in China worden opgevangen. Enscenering van Leda Court van Lot Vekemans (zie boven). Babel, Over het IJ Festival, nieuwe tekst van Marjolijn van Heemstra, gebaseerd op vluchtelingen verhalen en de intake procedures van het IND. Over de onoverbrugbare kloof tussen het werkelijke leven en de juridische werkelijkheid.

2007 Co-regie van de Operaflat van YO! Opera te Utrecht. Solo’s van studenten zang en opera en compositie muziek, gebaseerd op verhalen van kinderen, uitgevoerd in de deuropeningen van een galerijflat te Overvecht in Utrecht. Concept van Anthony Heidweiller. Julius Caesar naar William Shakespeare met de Noorderlingen, jongerentheatergroep uit Groningen o.l.v. Koen Jantzen. Gespeeld in het bos tijdens het Terschellinger Oerol Festival met muzikale vormgeving van Jaap van Keulen.

2006 Poema van Annemarie Slotboom, Gasthuis/Frascati. Vlijmscherpe komedie over ontheemding in een kapitalistische wereld. Een bankier, een ondernemer en een schrijver komen elkaar tegen in een hotel en bedrinken zich. De volgende ochtend rijdt de bankier hen naar het vliegveld maar gooit het stuur om naar het dorp van zijn jeugd op de Veluwe, waar ze in de plaatselijke snackbar ontwaken. Ze kunnen er niet uit, want er waart een poema rond. Over de val wanneer een gecreërde wereld van illusies en hotelkamers op de werkelijkheid van vroeger botst. Hahnengasse 3 Oostenrijkse versie van “Otterstraat 66″ (zie onder), Het Lab Utrecht en Shäxpir Festival Linz. Ragnarok muziektheatervoorstelling naar de verhalen van de Edda voor kinderen van 8+. Geschreven door Fenneke Wekker op een muziekcompositie van Bart van de Lisdonk. Over het mysterie, de vergankelijkheid en transformatie van kind, volwassenheid en wereld. Gemaakt bij Het Lab Utrecht ter gelegenheid van de manifestatie Jong Vee, de nieuwe lichting jeugdtheatermakers.

2005 Otterstraat 66 beeldende locatievoorstelling voor 6 +, gemaakt bij Het Lab Utrecht & het Tweetakt Festival. Publiek kijkt vanaf de straat bij een huis naar binnen, waar een oude vrouw leeft met haar uiteenvallende herinneringen. Gebaseerd op ervaringen met dementie, gaat deze voorstelling over vergeten en herinneren, gezien en niet-gezien worden, ouderdom en kind zijn. Push-Up 1-3 van Roland Schimmelpfennig, onderzoek naar twee van de drie delen van deze tekst over het gevecht, de eenzaamheid en de jungle in de wereld van jonge carrièremakers in een multinational bedrijf. Bij Gasthuis/Frascati en Generale Oost, Arnhem. De grens, de vreemdeling en een stuk of wat stamgevoelens nieuwe tekst van Emanuel Muris bij Generale Oost te Arnhem. Grimmig sprookje over een dorp aan een grens, een vluchteling en een meisje dat hond wil zijn, en hun territoriumdrift in een desolaat, onbekend gebied ergens aan de randen van Europa.

 

XY-YZ nieuwe tekst van Paul Pourveur bij Gasthuis/Frascati. Gebaseerd op een briefwisseling tussen regisseur en schrijver over angst en beeldvorming in een wereld waarin de globalisering en een overkill aan nieuwsinformatie de eigen waarneming danig in de war schopt, over de zoektocht naar liefde in een onbegrijpelijke, chaotische wereld. “Het enige medicijn tegen het post-modernisme is de ziekte van het romantisme”.

2004 De Kleurenvanger naar de roman van Peter Verhelst voor 8+ bij jeugdtheaterhuis De Krakeling te Amsterdam. Overgewicht, onbelangrijk, vormeloos van Werner Schwab, afstudeervoorstelling aan de Regie opleiding. Theatrale enscenering van Een goed mens van Annemarie Slotboom, Gastschrijvers bij Gasthuis/Frascati.